Jednoczenie sił w celu zwiększenia potencjału zwycięstwa to dobrze znana strategia. Jednak obserwując współczesne, ogromnie zróżnicowane strategie biznesowe, trudno zauważyć pewne dominujące reguły gry rynkowej, bez pomocy statystyki. Krőger, Vizjak i Kwiatkowski bazując na danych o dziesiątkach tysięcy firm, poddali analizie strategie biznesowe, które odniosły w ostatnich dekadach znaczące sukcesy. Na bazie analiz wyłonili dziewięć strategii niszowych, które ich zdaniem stosowane są przez firmy na odpowiednich poziomach ich rozwoju. Strategie te konsekwentnie wpisują się w poszczególne okna czasowe procesu konsolidacji danej branży. Autorzy pokazują jak nieuniknionym mechanizmem na odpowiednim poziomie rozwoju firm, staje się konsolidacja branżowa. W wyniku rozgrywek końcowych w fazie równowagi, tylko kilka organizacji, którym udało się przetrwać, dzieli między siebie cały światowy rynek danego sektora. Dogłębna analiza nisz oraz szereg przekonujących przykładów “end games”, znakomicie porządkują wiedzę o strategiach największych graczy rynkowych. Czy jednak przedstawione wyniki analiz przeszłości, będą wyłącznie obowiązującymi w realiach dzisiejszego i jutrzejszego świata ekonomii, nie umiem wyrobić sobie jednoznacznego przekonania. Na skutek coraz większej złożoności dzisiejszego świata i równoczesnego przymusu bycia coraz bardziej efektywnym, zbyt duży rozmiar organizacji może stać się przeszkodą na drodze do większej elastyczności i szybkiego dostosowywania się do dynamicznych zmian. Tak czy inaczej, książka stanowi cenny materiał do precyzyjniejszej oceny zmian, które zapewne będą zachodzić w najbliższych dekadach.
